Ciasto gryczane z malinami. Z niskim indeksem glikemicznym, bez cukru.

Ciasto z owocami- wielu z nas kojarzy nam się z toną białej mąki, cukru i masła- w cukierniach tak faktycznie jest. Owocowe ciasta zazwyczaj są mocno kaloryczne i mają wysoki indeks glikemiczny. Takich gotowych wypieków powinniśmy unikać i w zamian zrobić własne – np. ciasto gryczane z malinami.

Popularną mąkę można zastąpić kaszą gryczaną niepaloną , a cukier erytrolem. Dzięki czemu ciasto z mało wartościowego słodkiego wypieku staje się zdrową przekąską z błonnikiem, białkiem roślinnym, witaminami z grupy B, magnezem , cynkiem czy żelazem . W ostatnim poście przygotowywałam ranking kasz Ranking kasz dla insulinoopornych i kasza gryczana jest na czele tego zestawienia.

Warto zatem przygotować z niej pyszne czekoladowe ciasto z malinami idealne jako drugie śniadanie czy podwieczorek.

 

Maliny – bogactwo witamin i antyoksydantów. Świetnie smakują w ciastach, deserach, jako dodatek do jogurtu, serków czy po prostu jako przekąska.

Czemu warto włączyć maliny do diety ?

  • są niskokaloryczne ( w 100 g mają tylko 52 kcal)
  • mają dużą zawartość rozpuszczalnego błonnika ( wspomagają perystaltykę jelit)
  • to skarbnica witaminy C ( 26 mg w 100 g)
  • mają niski indeks glikemiczny ( 25 ) i ładunek glikemiczny ( 2 w 100 g)

 

Polecane są diabetykom i osobom z insulinoopornością. Nie powodują gwałtownych wyrzutów glukozy i insuliny. 

 

Co potrzebowałam aby upiec ciasto:

  • 100g kaszy gryczanej niepalonej
  • 3 jajka
  • 50 g masła
  • 2 łyżki ( 20 g kakao)
  • 3 łyżki erytrolu
  • pół szklanki mleka i pół szklanki wody
  • maliny

 

Przygotowanie 

Kaszę gryczaną ugotowałam na mleku z wodą, dodałam odrobinę aromatu waniliowego. Gotowałam 20 minut a następnie zostawiłam do ostygnięcia. Zblendowałam kaszę, dodałam jajka, rozpuszczone masło, kakao i erytrytol. Wszystko ponownie zmiksowałam na gładką masę. Przelałam do małej blaszki ( keksówki) wyłożonej papierem do pieczenia. Na wierzch ułożyłam świeże maliny. Piekłam 50 minut w temperaturze 180 stopni.

Najlepiej smakuje po ostygnięciu, ponieważ konsystencja jest dość ciężka, delikatnie gliniasta jak w brownie.

Dodatkowo można na wierzch udekorować świeżymi porzeczkami, które dzięki swojej kwaskowatości świetnie się komponują z czekoladowym ciastem .

Wartość odżywcza całego ciasta :

kaloryczność 1222 kcal
białko 45,6g
tłuszcz 68,5g
węglowodany 124,8g
błonnik 21,2g
żelazo 9,6 mg

Wartość odżywcza kawałka (1/8)

kaloryczność 153 kcal
białko 5,7 g
tłuszcz 8,6 g
węglowodany 15,6 g
błonnik 2,7 g
indeks glikemiczny  46,8
ładunek glikemiczny  4,8

Smacznego !

 

Może Ci się również spodobać