Czy rodzaj spożywanego białka ma wpływ na płodność?

Tak, i jest to poparte badaniami !

Jedzenie odpowiedniej ilości białka sprzyja płodności, jednak znaczenie ma także jego rodzaj. Zbyt duże spożycie produktów zwierzęcych w tym czerwonego mięsa oraz drobiu niekorzystnie wpływa na płodność. Zamiana tylko 5 protein zwierzęcych na roślinne może powodować zmniejszenie ryzyka niepłodności do 50. Dlaczego tak się dzieje? Białko roślinne uwrażliwia komórki na insulinę oraz powoduje mniejszy jej wyrzut po spożyciu takiego posiłku. W szczególności polecane jest dla kobiet z zespołem policystycznych jajników ( PCOS), ponieważ powoduje obniżenie IGF-1 ( insulinopodobnego czynnika wzrostu) odpowiedzialnego za rozwój PCOS poprzez hamowanie owulacji i nadmierną produkcję męskich hormonów płciowych, które uniemożliwiają rozwój pęcherzyka jajnikowego. Białko roślinne to bogate źródło argininy, czyli aminokwasu potrzebnego do syntezy tlenku azotu, który odpowiedzialny jest za rozszerzanie naczyń krwionośnych – korzystnie wpływa także na endometrium. Rozkurczając mięśnie gładkie w ścianach naczyń krwionośnych powoduje ich większe ukrwienie, szczególnie przez narządy rodne co sprzyja powstawaniu i rozwojowi komórki jajowej.

Zastąpienie jednego posiłku dziennie białkiem roślinnym może mieć korzystny efekt na poprawę płodności w szczególności u kobiet z PCOS.

Gdzie możemy znaleźć białko roślinne?

  • Soczewica ( zielona, brązowa, czerwona)
  • Groch
  • Fasola biała, czerwona, azuki
  • Ciecierzyca
  • Groszek zielony
  • Fasolka szparagowa
  • Soja i jej przetwory( dla kobiet bez problemów hormonalnych)
  • Komosa ryżowa i kasze
  • Nasiona chia
  • Pestki i nasiona
  • Orzechy i masła z orzechów
  • Spirulina

Dodatkowym atutem roślin strączkowych jest ich niski indeks glikemiczny i wysoka zawartość błonnika. Uważać na strączki muszą osoby z chorobami autoimmunologicznymi i nietolerancjami, ponieważ mogą powodować nadmierną odpowiedź układu immunologicznego.

 

Bibliografia

  1. Protein intake and ovulatory infertility. Jorge i wsp. 2008
  2. Dieta dla płodności. Leszczyńska . 2017
  3. Rola wybranych składników pożywienia w profilaktyce niepłodności u kobiet. Przysławski i wsp. 2010
  4. Sposób żywienia a płodność. Szostak- Węgierek. 2011

Może Ci się również spodobać