DIETA WSPOMAGAJĄCA METYLACJĘ

DIETA WSPOMAGAJĄCA METYLACJĘ. WPŁYW PRAWIDŁOWEJ METYLACJI NA PŁODNOŚĆ

Zaburzenia metylacji to coś, o czym ostatnio coraz częściej się słyszy i może dotyczyć aż połowy populacji. Zaburzenia metylacji to w konsekwencji problemy zdrowotne i niedobory składników odżywczych.

Jakie funkcje spełnia metylacja w naszym organizmie:

  • Detoks metali ciężkich
  • Oczyszczanie organizmu
  • Wpływ na hormony m.in. estrogeny
  • Produkcja osłonek mielinowych
  • Ochrona przed chorobami autoimmunologicznymi
  • Odpowiada za produkcje antyoksydantów: glutationu i koenzymu Q10

Problemy i zaburzenia metylacyjne mogą prowadzić do:

  • Poronień
  • Problemów z płodnością
  • Zwiększenia ryzyka nowotworów
  • Zwiększenia ryzyka chorób autoimmunologicznych
  • Zwiększenia ryzyka wystąpienia wad rozwojowych u dziecka, Zespołu Downa
  • Podwyższenia poziomu homocysteiny, co w konsekwencji może prowadzić do udaru, zakrzepicy czy miażdżycy czy powodować wczesne poronienia lub kłopoty z zajściem w ciąże

Mutacja genu MTHFR a ciąża

W Polsce bada się dwa rodzaje tej mutacji w pozycji  677C>T, 1298A>C. W przypadku tej mutacji nie następuję poprawne przekształcanie kwasu foliowego do aktywnej formy metylowanej z powodu obniżenia aktywności enzymu. Skutkiem tego może być nadmierne gromadzenie się homocysteiny, która nie zostaje przekształcona w metioninę. Jej nadmiar  zaburza proces zagnieżdżania zarodka oraz może prowadzić do patologicznych zmian naczyniowych. Prowadzi to do zwiększenia ryzyka poronień samoistnych (w tym również nawykowych), przede wszystkim w pierwszym trymestrze ciąży.

Dieta wspomagająca metylację:

  • Bogata w produkty zawierające witaminy B : ( B2, B9, B6, B12), które uczestniczą w procesach metylacyjnych
  • Suplementacja aktywnymi formami witamin z grupy B:
    • Foliany
    • Metylkobalamina
    • Fosforan pirydoksalu
  • Zawierająca cholinę i inozytol,(które uczestniczą we wszystkich cyklach metylacyjnych), najlepszym źródłem są żółtka jaj ( w razie nadwrażliwości- suplementacja )
  • Ograniczenie żywności przetworzoną i dodatki do żywności
  • Ograniczenie mięsa hodowlanego i konwencjonalnego nabiału

Inne czynniki:

  • Ograniczenie stresu ( choć nie zalicza się do czynników żywieniowych zaburza w sposób znaczący metylację)
  • Wysypianie się ( 7-8 godzin snu)
  • Eliminacja używek
  • Ograniczenie ekspozycji na toksyny
  • Prawidłowe nawodnienie
  • Wyeliminowanie infekcji, stanów zapalnych, chorób jelit, zakażeń, Candidy
  • Zadbanie o prawidłową gospodarkę hormonalną

Bibliografia :
1. Folate and DNA methylation: a review of molecular mechanisms and the evidence for folate’s role. Crider KS, Yang TP, Berry RJ, Bailey LB
2. Folate, vitamin B12 and vitamin B6 and one carbon metabolism. Selhub J
3. Homocysteine, folate and vitamin B12 in neuropsychiatric diseases: review and treatment recommendations. Stanger O i in.
4. Szkolenia Med. Food