Korzeń MACA , czy wpływa na płodność?

Korzeń MACA

Z wyglądu przypomina nieco rzodkiewkę i pietruszkę. Określana mianem peruwiańskiego żeń-szenia. Znana jest już od czasów starożytnych Inków. Przypisywano jej zdolność poprawy energii, zwiększania jasności umysłu oraz popędu seksualnego.

Czy warto ją włączyć do diety?

Korzeń MACA jest uznawany za adaptogen, to znaczy że wspiera równowagę hormonalną organizmu sam nie będąc hormonem. Obecnie wiele kobiet i mężczyzn ma problem z rozregulowaną gospodarką hormonalną ze względu na zbyt duże występowanie w środowisku estrogenów oraz związków chemicznych udających estrogeny ( ksenoestrogeny).

MACA z większości ( 70%) składa się z węglowodanów w tym aż 20% z nich stanowi błonnik pokarmowy, jest źródłem egzogennych aminokwasów, których organizm nie może wyprodukować sam. Jest bogata w witaminy z grupy B, witaminę C i E, a także minerały w tym wapń, magnez, potas, cynk, selen, mangan, fosfor czy jod. Uprawiana jest bez środków ochrony roślin, zawiera dużo związków fenolowych, flawonoidów i polifenoli zwalczających wolne rodniki i opóźniające procesy starzenia organizmu.

 

Uznawana za SUPERFOODS czyli grupę produktów, których niewielki już udział w diecie powoduje korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu.

 

Jak wpływa na poprawę płodności?

Po pierwsze zwiększa libido i podnosi sprawność seksualną lepiej niż reklamowane farmaceutyki i ma działanie długoterminowe.

Po drugie zwiększa ruchliwość plemników. Podawana zdrowym mężczyznom przez okres 4 miesięcy spowodowała wzrost liczby a także ruchliwość plemników, co przyczyniło się do polepszenia jakości nasienia i większych szans na zapłodnienie.

U kobiet starających się zajść w ciąże MACA reguluje gospodarkę estrogenową przyczyniając się do poprawy zaburzeń owulacji.

 

U kobiet w okresie menopauzy wykazano, że MACA stymulowała wytwarzanie estradiolu przy jednoczesnym obniżeniem FSH , kortyzolu a zwiększeniem hormonu LH. Wzrosło również stężenie żelaza we krwi oraz gęstość kości. Pozwala to na złagodzenie objawów menopauzy.

Z opinii osób wynika , że MACA wpływa na poprawę koncentracji i wzrost energii.

 

Maca jest dostępna w postaci proszku lub kapsułek. Ważne jest jej pochodzenie. Kupujcie tylko tę pochodzącą z Peru a unikajcie Chińskiej. Świetnie nadaje się do koktajli czy owsianek. Ma lekko orzechowy posmak. Jedna łyżka to zalecana dzienna dawka.

Myślę, że dodawana do owsianki czy koktajlu może dodatkowo zwiększyć wartość odżywczą posiłku.

Ja dodaję do urozmaicenia smaku owsianki 🙂

 

OWSIANKA Z KORZENIEM MACA :

  • 4 łyżki płatków owsianych
  • Czubata łyżka siemienia lnianego
  • Wrzątek do zalania płatków
  • Mała szklanka mleka ( u mnie sojowe)
  • Łyżka korzenia MACA ( u mnie @bioplanet)
  • Łyżka wiórek kokosowych
  • 4 śliwki

Płatki i siemię zalać wrzątkiem do poziomu, po 5 minutach dodać mleko i zagotować przez chwilę. Dodać sproszkowany korzeń MACA, wymieszać, przełożyć do miseczki, dodać śliwki i wiórki kokosowe.

MACA ma delikatnie orzechowy posmak, także może Wam przypaść do gustu 🙂

Wartość odżywcza:

  • Kcal: 340
  • Białko 14,5
  • Tłuszcz: 14,5
  • Węglowodany: 41,5
  • Błonnik: 8,5
  • Indeks glikemiczny: 54
  • Ładunek glikemiczny: 16

Maca (Lepidium meyenii Walp), a review of its biological properties. Gonzales GF i wsp. 2014. Rev Peru Med Exp Salud Publica.

The use of maca (Lepidium meyenii) to improve semen quality: A systematic review. Myeong SooLee i wsp. 2016. Elsevier

 

Może Ci się również spodobać