Leptyna. Czy jest przyczyną PCOS i otyłości?

Leptyna – jej rola w zespole policystycznych jajników ( PCOS)

Przyczyna zachorowania na zespół policystycznych jajników wciąż nie jest do końca znana. Przyjmuje się, że wpływ mogą mieć podłoże genetyczne, środowisko, współistniejąca insulinooporność. Czy hiperinsulinemia. Przekonującą wydaje się hipoteza iż to leptyna na wpływ na powstawanie PCOS. Tylko w jaki sposób  i czym jest owa leptyna ?

Leptyna to hormon wytwarzany przez adipocyty, czyli komórki tworzące tkankę tłuszczową informujący organizm o poziomie tkanki tłuszczowej. Jej odpowiednio wysoki poziom gwarantuje szybki metabolizm.  Po posiłku jej poziom wzrasta co powoduje, że odczuwamy sytość. Zbyt niski poziom leptyny w organizmie spowalnia metabolizm i powoduje, że organizm odkłada więcej tłuszczu zapasowego. Zaniżony poziom jest wynikiem zbyt restrykcyjnych diet czy głodówek. Z kolei spożywanie zbyt dużej ilości kalorii w stosunku do naszego zapotrzebowania powoduje zbyt duże jej stężenie a co za tym idzie wytwarza się leptynooporność. Mimo wysokiego jej stężenia mózg nie jest na nią wrażliwy i wykazuje oporność ( tak samo dzieje się w przypadku insulinooporności, gdzie tkanki przestają być wrażliwe na insulinę).

Oprócz jej wpływu na metabolizm, leptyna wpływa na oś hormonalną podwzgórze-przysadka-jajnik. Leptyna daje sygnał o dostatecznych zapasach energetycznych, które są wystarczające aby podjąć funkcje rozrodcze.

Badacze potwierdzają , że im wyższe BMI, tym wyższe stężenie leptyny w surowicy krwi u kobiet z PCOS. Zauważono, iż stężenie leptyny koreluje również ze stężeniami insuliny i androgenów, które odgrywają kluczową rolę w zespole policystycznych jajników. Insulinooporność i BMI są dwoma głównymi czynnikami, które wpływają na stężenie leptyny u kobiet z PCOS.  Z kolei inne badania dowiodły, że nie ma związku między PCOS a leptyną, dlatego potrzeba dalszych badań, aby potwierdzić tą hipotezę.

Co jeszcze wpływa na poziom leptyny?

  • Nadmierny stres
  • Poziom aktywności fizycznej
  • Mało snu
  • Stan zapalny

Jak sobie pomóc?

  • Nie stosuj zbyt restrykcyjnych diet i głodówek
  • Śpij co najmniej 7 godzin
  • Stosuj dietę z niskim indeksem glikemicznym ( obniży to poziom wyrzutów insuliny co koreluje z leptyną)
  • Ruszaj się ( ruch poprawia zarówno wrażliwość insulinową jak i leptynową)
  • Stosuj dietę bogatą w antyoksydanty
  • Nie przejadaj się ( nadmiar węglowodanów i tłuszczy zwiększa leptynooporność)

 

Bibliografia :

  1. Rola leptyny w zespole policystycznych jajników. Marciniak i Starczewski. 2016
  2. Serum leptin and body composition in policystic ovarian syndrome. Alper I wsp. 2004
  3. Lepitin in reproduction. Bluher I Mantzoros. 2007
  4. Molecular mechanisms of insulin resistance in polycystic ovary syndrome. Diamanti-Kandarakis i Papavassiliou. 2006

 

 

Może Ci się również spodobać