Trądzik- czy jest powiązany z indeksem glikemicznym i dietą?

 

Trądzik to nic innego jak przewlekła zapalna choroba skóry. Dotyka najczęściej nastolatków, ale występuje także u dorosłych osób.  Jego zwalczanie powinno być kompleksowe, a dieta odgrywa w tym procesie duże znaczenie .

 

Jakie składniki wpływają na stan skóry ?

  1. Węglowodany i indeks glikemiczny

Węglowodany są ważnym składnikiem diety, jednak ważne aby spożywać ich właściwe źródła. Pomóc może indeks glikemiczny. W jadłospisie podstawą powinny być produkty o niskim indeksie glikemicznym ( do 55) a ograniczone o średnim i wysokim.

Dieta opierająca się o produkty o wysokim indeksie glikemicznym ( są to najczęściej wysokoprzetworzone produkty, mąka, cukier, wyroby piekarnicze, słodycze, Fast-foody) przyczyniają się do występowania trądziku poprzez doprowadzenie do hipoglikemii oraz hiperinsulinemii.

 

INSULINA wytwarzana przez komórki beta trzustki odgrywa kluczową rolę  w metabolizmie węglowodanów. Jej wysoki poziom zwiększa produkcje hormonu wzrostu (GH) a ten z kolei prowadzi do zwiększenia insulinopodobnego czynnika wzrostu ( IGF-1), który pod względem budowy jest podobny do insuliny. Stale powiększony jego poziom powoduje wzrost lipogenezy ( powstawania kwasów tłuszczowych) i produkcję łoju i rozrost komórek gruczołu łojowego.

Insulina może wspomagać wytwarzanie hormonów w tym androgenów, SHGB ( globulin wiążących hormony płciowe) IGF-1 ( insulinopodobnego czynnika wzrostu), co przyczynia się do powstawania zmian trądzikowych.  Może brać udział w produkcji sebum i nadmiernego wzrostu komórek naskórka i w konsekwencji doprowadzić do zatykania mieszków włosowych i wytworzenia zaskórników. Nadmierne wydzielanie hormonów w tym androgenów potęguje stan zapalny w naskórku wywołany przez bakterie Propionibacterium acnes.

 

Zwiększenie wrażliwości na insulinę powoduje zmniejszenie wydzielania sebum, obniżenie stężenia hormonów ( androgenów, SHGB, IGF-1), zmniejszenie produkcji komórek naskórka, co w efekcie powoduje poprawę stanu skóry.

 

Jak sobie pomóc?

Z diety eliminujemy przetworzoną żywność z długim składem, wszelkie gotowe produkty ( ciastka, chipsy, białe pieczywo, wyroby cukiernicze, lody, czekoladę, Fast-foody, białą mąkę, biały ryż, płatki zbożowe, słodkie napoje, piwo) a opieramy dietę o naturalne produkty, których skład rozumiemy i nie występuje w nich ukryty cukier.

 

 

  1. Kwasy tłuszczowe

Na stan skóry szczególnie wpływa witamina F, gdzie zaliczamy do niej kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6, są to głównie NNKT czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe ( kwas linolenowy i alfa-linolenowy). Organizm nie potrafi ich samodzielnie wytworzyć, dlatego musimy je przyjmować wraz z pożywieniem. Ich źródłem są ryby morskie, tran, nasiona lnu, nasiona chia, orzechy włoskie, oliwa z oliwek.

W diecie ważne jest zachowanie stosunku nasyconych kwasów tłuszczowych  (NKT), których podaż powinna się utrzymywać na poziomie  do 7 % całkowitego spożycia z diety, natomiast wielonienasycone kwasy tłuszczowe ( WNKT) powinny stanowić od 6 do 10 % całodziennej podaży energetycznej. Nie możemy zapominać także o jednonienasyconych kwasach tłuszczowych  (JNKT), ich ilość waha się w przedziale 10-15 %.

 

Bardzo ważnym aspektem jest ograniczenie do minimum tłuszczów trans ( utwardzonych olejów roślinnych), które występują w przetworzonej żywności, margarynach , tłuszczu cukierniczym ( pączki, ciastka, herbatniki, biszkopty, utlenione oleje roślinne).

 

Kwasy tłuszczowe pozytywnie wpływają na stan skóry poprzez zdolność do zmniejszania stanu zapalnego oraz alergicznego. Hamują odpowiedź immunologiczną i zmniejszają ostrość procesów bakteryjnych i zapalnych. Niedobór ( WNKT) wpływa na zmniejszenie płynności sebum, zamknięciem gruczołów łojowych i powstaniem zaskórników.

 

Nie bez znaczenia jest zachowanie proporcji kwasów Omega 3 do 6 ( powinna wynosić ok. 1:4, a obecnie jest to ok. 1:20 ). Zaburzenie proporcji i spożycie większej ilości kwasów Omega 6 sprzyja powstawaniu stanów prozapalnych i tym samym rozwój trądziku.

 

Spożywanie ryb, owoców morza, oleju lnianego, oliwy  z oliwek , orzechów a ograniczenie przetworzonych produktów, margaryn, tłustych mięs, pestek, olejów słonecznikowych, z pestek winogron, kokosowego może w znaczym stopniu przyczynić się do poprawy stanu skóry.

 

Zagrożeniem jest także smażenie na olejach roślinnych, które poprzez wysoką temperaturę mogą ulec utlenieniu i przekształceniu z niekorzystne kwasy tłuszczowe trans. Pamiętajmy, że smażenie to również przetwarzanie żywności i jego obróbka termiczna może mieć wpływ na zmiany skóry, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest gotowanie, pieczenie lub duszenie .

 

 

Podsumowując

Dieta na trądzik to dieta niskoprzetworzona z niskim indeksem glikemicznym o odpowiedniej proporcji kwasów tłuszczowych . Oczywiście czynników wpływających na skórę jest dużo więcej , ale warto najpierw zająć się podstawami .Włączenie do diety pełnowartościowych naturalnych produktów dostarczy nam również niezbędnych witamin i mikroelementów, które także mają wpływ na stan naszej cery .

 

Jeśli szukasz spersonalizowanego jadłospisu, który opiera się na produktach z niskim indeksem glikemicznym, jest bogato odżywczy i ma odpowiedni stosunek kwasów tłuszczowych- napisz kontakt@hiperinsulinka.pl

 

 

 

Dieta jako uzupełnienie leczenia trądziku pospolitego(Acne vulgaris).  Dawidziak J., Balcerkiewicz M. FARMACJA WSPÓŁCZESNA 2016; 9: 67-72

 

Może Ci się również spodobać