NEAT- jak spontaniczna aktywność fizyczna zmniejsza insulinooporność

Stosujesz dietę i wprowadzasz treningi a mimo to nie chudniesz?

Problem może leżeć w poziomie aktywności poza treningiem, a dokładnie mówiąc NEAT.

Termin ten określa wszystkie spontaniczne czynności wykonywane w ciągu dnia, które nie zaliczają się do typowych treningów. Są to wydatki energetyczne jak np. wchodzenie po schodach, zabawa z dzieckiem, spacer, gestykulacja, prasowanie, zmiany postawy, wiercenie w miejscu i wszystkie czynności, gdzie wykonujemy jakiś ruch.

Redukcja kilogramów nastąpi wtedy, gdy ilość energii wydatkowanej w ciągu doby będzie większa niż ilość dostarczanej z pożywieniem. Jeśli więc w ciągu dnia jesteśmy aktywni, wykonujemy spontaniczne czynności to mamy większą szansę na wygenerowanie deficytu kalorycznego.

Osoby otyłe i z nadwagą są średnio 2,5 godziny mniej aktywne w ciągu dnia od osób szczupłych. Te godziny mogą wpływać na wydatki energetyczne i to, że spożywając zbyt dużą ilość kcal przy jednoczesnym braku ruchu powoduje, że nie chudniemy.

Deficyt energetyczny , utrata kilogramów, zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej u osób z nadwagą i otyłością jest kluczowym elementem leczenia insulino oporności, nawet bez zastosowania specjalistycznej diety. Odpowiednia dieta dobrana do schorzenia pozwala na utrzymanie deficytu i lepsze samopoczucie, więc oczywiście namawiam wszystkich do jej stosowania.

Może nam się wydawać, że takie prozaiczne czynności jak wchodzenie po schodach, gestykulacja czy przejście się do sklepu zamiast wybierać za każdym razem samochód może wpływać na redukcje masy ciała. A jednak!

Jeśli wykonujemy regularny trening przypuszczalnie 3 razy w tygodniu. Daje nam to 3 godziny na 168 w ciągu tygodnia. To raczej niewiele w porównaniu do tego ile w ciągu dnia minut możemy wykonać różnych czynności generujących deficyt kaloryczny.

Przykład dwóch kobiet:

Asia i Ola pracują w jednym biurze. Ważą i mierzą tyle samo. Stosują dietę o takiej samej kaloryczności i w ciągu tygodnia robią te same treningi.

Asia po miesiącu stosowania diety schudła 1,5 kg a Ola nic. Gdzie może leżeć rozwiązanie?

Asia chodzi do pracy pieszo 2 km w jedną stronę. Pracując na trzecim piętrze zawsze wybiera schody a mając sprawę do kogoś z biura idzie osobiście. Wracając do domu bawi się z dzieckiem i wychodzi na spacer z psem. W wolnym czasie uprawia małą działkę.

Ola jeździ do pracy samochodem 2 km w jedną stronę. Pracując na trzecim piętrze zawsze wybiera windę. Komunikuje się z innymi pracownikami za pomocą emaili. Wracając do domu ogląda na kanapie seriale lub czyta książki. W wolnym czasie szydełkuje.

Co z tego wynika?

Asia mimo stosowania tej samej diety i ilości treningów ma większą ilość spontanicznej aktywności w  ciągu dnia niż Ola. Wpływa na to wygenerowanie większego deficytu energetycznego , co powoduje utratę kilogramów, Ola zwiększając swoją aktywność np. poprzez wybieranie schodów zamiast windy czy spacer do pracy zamiast samochodu wygenerowałaby dodatkową ilość energii i tym samym przyczyniłaby się do utraty kilogramów.

Dlatego NEAT jest tak ważnym parametrem w kontekście odchudzania, szczególnie u osób z insulino opornością czy cukrzycą, które mają problem z nadmierną masą ciała i brakiem efektów w odchudzaniu. Zadbanie o ruch w ciągu dnia może w znaczący sposób wpłynąć na postępy w redukcji

więcej na temat aktywności Codzienny spacer w walce z otyłością i cukrzycą

Może Ci się również spodobać