Jak włączać słodycze w diecie insulinoopornych?

Na pewno nie raz spotkałeś się ze stwierdzeniem, że w insulinooporności musisz wyeliminować słodycze. Pewnie słyszałeś też, że musisz wyeliminować produkty z wysokim indeksem glikemicznym, nie patrzeć na nie i w ogóle zapomnieć…

 

To nieprawda !

 

Dieta w insulinooporności to zdrowa zbilansowana dieta, ale nie oparta na zakazach i eliminacji. Insulinooporność w większości przypadków jest skutkiem długotrwałego przekarmiania organizmu ( nadwyżką kaloryczną) i aby komórki stały się znów na nią wrażliwe nie potrzeba nagle rezygnować z pewnych grup produktów. Należy po pierwsze zredukować masę ciała, włączyć ruch, leczenie czy suplementację oraz zdrową dietę, ale taką którą będziesz w stanie utrzymać.

 

Eliminacje temu nie sprzyjają. To mit, że będąc na diecie musimy rezygnować z ulubionych rzeczy, a bardziej chodzi o ich umiejętne wkomponowanie w dietę, no i nie przeginanie w żadną stronę.

 

Ale jak w takim razie włączyć w dobry sposób słodycze do diety, aby organizm nie zareagował nadmiernym wyrzutem insuliny?

 

Po pierwsze:

 

Spożywaj słodycze czy deser po posiłku. Unikaj zjadania słodkości na pusty żołądek, gdyż spowoduje to gwałtowne wchłanianie glukozy, a za tym większy wyrzut insuliny do krwi. Zamiast w pośpiechu sięgać po batona- zjedz normalny posiłek, a baton zostaw na potem. Może okaże się, że w ogóle nie był potrzebny, albo zjesz go mniej. Często mylimy głód z zachcianką i sięgamy po coś na szybko- a najszybciej sięgnąć po słodycze. Możesz np. najpierw zjeść sałatkę, a później na deser ulubiony słodycz. Dostarczysz wartościowych rzeczy i zaspokoisz ochotę na słodkie. Masz ciasto i zjesz ciastko 🙂

 

Jesteś głodny- zjedz posiłek.

 

Po drugie:

 

Skomponuj posiłek, gdzie jego częścią będzie coś słodkiego. Zamiast eliminować produkty- dodaj do nich inne wartościowe, które obniżą indeks glikemiczny i dodadzą odżywczości. W praktyce oznacza to dodatek białka, tłuszczu, błonnika. W ten sposób ze słodkiej przekąski z wysokim IG stworzyć słodki zdrowszy posiłek, który nasyci Cię na dłuższy czas ( a nie jak 3 cukierki zjedzone w biegu, gdzie po 30 minutach sięgniesz po kolejną porcję- wahania glukozy). 

 

Przykłady:

Podsumowując:

  1. Dieta w insulinooporności nie polega na eliminacji i zakazach.
  2. Nie jedz słodyczy na pusty żołądek. Zamiast tego włącz je po posiłku.
  3. Nie zjadaj słodyczy samodzielnie, a stwórz z ich dodatkiem słodki posiłek.
  4. Kupuj słodycze w mniejszych opakowaniach: batonik zamiast paczki ciastek.