Przegląd mąk dla osób z insulinoopornością

Mąka w insulinooporności. Jak wybrać dobrą mąkę?

W sklepach coraz większy wybór mąk do wypieków- i bardzo dobrze, bo dzięki temu możemy przygotować najróżniejsze przepisy z ich użyciem. Szczególnie jest to ważne dla osób z cukrzycą czy też stosujących dietę bezglutenową. Asortyment mąk się znacząco powiększył i mąki razowe czy też bez glutenu są łatwiej dostępne. Nie będę porównywać mąk pod kątem kaloryczności czy zawartości białka, ale chcę pokazać po które rodzaje wybrać w sklepie.

Jak dobrać mąkę, aby była odpowiednia dla osób z insulinoopornością i cukrzycą?

Na opakowaniu powinna mieć dopisek: razowa, pełnoziarnista, graham lub cechować się typem od 1850 wzwyż np.

  • mąka pszenna pełnoziarnista,
  • mąka pszenna razowa,
  • mąka pszenna typ 1850

Wyjątek stanowią mąki, które same w sobie już są wytwarzane z grubomielonych kasz lub zbóż: mąka gryczana, mąka owsiana, mąka z komosy ryżowej, mąka z amarantusa, mąka kokosowa lub z nasion roślin strączkowych: mąką z grochu, mąka sojowa, mąka z ciecierzycy. Również mąki orzechowe będą cechować się niskim indeksem glikemicznym.

Mąki ze strączków, orzechów, grubomielonych kasz czy zbóż będą zawierały więcej białka i tłuszczu niż tradycyjne mąki np. z pszenicy czy żyta. Takie mąki świetnie sprawdzą się w placuszkach czy ciastkach. Bardzo dobrze zagęszczają masę.

Mąka orkiszowa, z samopszy czy płaskurki- to odmiany pszenicy. Typ razowy, pełnoziarnisty również będzie odpowiedni.

Mąka żytnia lub chleb z mąki żytniej, który nie ma dopisku razowa lub typ 1850-2000 to również mąki bardziej przetworzone z wyższym indeksem glikemicznym. Nie sugerujmy się , ze jeśli znajdziemy chleb czysto żytni będzie on równocześnie razowy. Taka informacja musi się znaleźć na etykiecie, inaczej mamy do czynienia ze zwykłą białą mąką.

W insulinooporności nie ma konieczności eliminacji glutenu z diety. Możemy stosować zarówno tradycyjne mąki w tym najpopularniejszą pszenną jak i bezglutenowe np. gryczaną czy owsianą z niższym indeksem glikemicznym.

Mąki zalecane:

  • mąka pszenna razowa
  • mąka orkiszowa razowa
  • mąka żytnia razowa
  • mąka gryczana
  • mąka owsiana
  • mąka z komosy ryżowej
  • mąka z amarantusa
  • mąka kokosowa
  • mąka sojowa
  • mąka z ciecierzycy
  • mąka z grochu
  • mąka z fasoli
  • mąka migdałowa
  • mąka orzechowa, lniana

Mąki z wyższym indeksem glikemicznym, zalecane w ograniczonych ilościach, dodatek do dań:

  • mąka ziemniaczana
  • mąka pszenna i orkiszowa typ poniżej 1850
  • mąka żytnia typ poniżej 1850
  • mąka z tapioki
  • mąka kukurydziana
  • mąka ryżowa
  • mąka jaglana
  • mąka kasztanowa
  • mąka do wypieku pizzy typ 00

Pamiętajmy, że dieta w insulinooporności i cukrzycy nie opiera się na produktach dozwolonych i zakazanych. Staram się ułatwić Wam wybór zakupowy i wskazać drogę. Kluczowa jest odpowiednia kompozycja składników, opieranie się na produktach naturalnych i nieprzetworzonych, dodawanie warzyw do każdego posiłku, eliminacja tłuszczów trans z diety. Zachowanie podstaw zdrowego odżywiania.

Użycie np. łyżki mąki ziemniaczanej do sosu, sernika czy dowolnego dania jest w porządku, tak samo dodatek zwykłej mąki do wypieku domowego chleba lub bułek. Kluczowe jest aby na pierwszym miejscu znalazła się mąka razowa/ pełnoziarnista.

 

Przykłady konkretnych zalecanych mąk

Pszenne:

Pszenne:

Orkiszowe ( odmiana pszenicy):

Żytnie:

Owsiane:

Gryczane:

Kokosowe:

Z amarantusa, komosy, sojowa, z ciecierzycy:

Może Ci się również spodobać