Orkiszowe naleśniki z niskim indeksem glikemicznym

Czy udane naleśniki to tylko te na zwykłej pszennej mące?

Absolutnie nie!

Z użyciem orkiszowej pełnoziarnistej mąki możemy cieszyć się ulubioną potrawą zachowując przy tym niski indeks glikemiczny. Dodatkowo jako farsz użyjemy twaróg, czyli źródło białka, które w połączeniu z węglowodanami obniża  nam indeks.

Kilka rad, aby naleśniki były odpowiednie dla osób z insulinoopornością i cukrzycą:

  • do masy dodajemy mąkę o niskim przemiale: pełnoziarnista/razowa/ powyżej typu 1850 lub gryczaną , owsianą czy sojową- z bezglutenowymi mąkami jednak przy naleśnikach bywa różnie
  • zamiast całej porcji mleka możemy je wymieszać z wodą
  • do farszu unikajmy dżemów, frużelin, bananów czy daktyli a bazujmy na produktach białkowych np. twarożek
  • dodajmy dla wzbogacenia świeże owoce, orzechy, masło orzechowe

Przepis na 6 sztuk:

  • szklanka mąki orkiszowej pełnoziarnistej ok. 130 g[ polecam z firmy ToTa]
  • półtorej szklanki mleka ok. 300 ml
  • jajko
  • pół łyżeczki erytrolu

Farsz:

  • 250 g serka twarogowego półtłustego
  • pół kubeczka jogurtu naturalnego ok. 70 g
  • 2 łyżeczki erytrolu
  • skórka otarta z 1/3 cytryny

Do miski wsypujemy mąkę, dodajemy mleko, jajko i erytrol i mieszamy wszystko widelcem. Odstawiamy na kilka minut. W tym czasie nagrzewamy patelnię i smarujemy cienko tłuszczem [u mnie oliwa z oliwek]. Smażymy naleśniki.

Cytrynę myjemy i parzymy we wrzątku. Trzemy skórkę z ok. 1/3. Mieszamy twarożek, jogurt, erytrol i starą skórkę. Nadziewamy naleśniki. Dekorujemy owocami.

Wartość odżywcza całości Wartość odżywcza 2 naleśników
kcal: 1092 kcal: 365
białko: 88,5 g białko: 29,5 g
tłuszcz: 28 g tłuszcz: 9,4 g
węglowodany: 135 g węglowodany: 45 g
błonnik: 27 g błonnik: 9 g

Ilość wymienników węglowodanowych w porcji: 3,6

Może Ci się również spodobać